Velg en side

Naviaq er på jakt etter flere kloke hoder for å utvide deres digitale satsning mot havbruksnæringen.

Teknologibedriften Naviaq har kontor i Trondheim, på Blåbasen og i Namsos, og leverer det meste av teknologiverktøy til havbruksnæringen. Blant annet systemer for kontroll på alt utstyr, servicearbeid og brønnbåtoperasjoner.

Daglig leder Lisbeth Plassen sier til Kyst.no at de har travle dager og forteller at fjoråret var spennende.

– Det var også hektisk, gøy og utfordrende på mange måter. Vi var vant til Teams møter før Covid-19, da vi har kontor både i Trondheim og Namsos, men det å kjøre store utrullingsprosjekter hvor vi kun hadde mulighet til digitale møter var utfordrende. Vi kartlegger alltid arbeidsprosessen til kundene våre og det er alltid en fordel å møtes dem fysisk for å ta og kjenne på rutinene og utfordringene de har når vi skal hjelpe dem med å effektivisere arbeidsflyten.

Vokser stadig

Selskapet ble stiftet i 2016, og har en god blanding av folk fra havbruksnæringen og IT-teknologer. Nyeste tilskudd i teamet er Frederic Mjølsnes, som er ny programvareutvikler i selskapet. Selskapet består nå av et team på seks faste ansatte og tre fulltids innleide (ca. ni årsverk).

Plassen sier at de er glade for at de har fått en så dyktig utvikler som Mjølsnes på laget, som skal være med på å digitalisere havbruksnæringen.

– Naviaq vokser og vi ønsker å bygge opp et godt kompetent teknisk team som Frederic vil passe veldig godt inn i.

Naviaq skal også ansette ytterligere tre stykker til i selskapet.

– På grunn av full trøkk og stor pågang så er Frederic den første i rekka av nye ansettelser på totalt fire stillinger i Naviaq. For de ytterligere ansettelsene ønsker vi to konsulenter med havbrukserfaring og en til på teknisk, sier hun.

Bærekraftig strategi

Daglig leder sier deres mål for 2021 er fortsette med å utvikle de beste og enkleste løsningene i Havbruk for å dokumentere krav relatert til Nytek, NS9415, NS9416 og GlobalGAP slik at oppdretteren kan fokusere på fisken.

–  Vi skal også gi den beste kundeservicen i markedet og vi har også som ambisjon å få på plass en bærekraftig strategi som omfatter både selskapet, men også som skal bidra til økt fokus på bærekraft hos våre kunder.

Selskapet har over 14 serviceaktører og oppdrettere som kunder, som er både små og store selskaper, og Plassen forteller at i deres systemer kan oppdretteren legge inn alt utstyr de har på anlegg og båt og planlegge vedlikehold av disse.

– For servicebåtselskap leverer vi komplett operasjonsstyringssystem hvor de kan planlegge, dokumentere og fakturere all arbeid og operasjoner på anleggene, samt planlegge ressurser og kompetanse som kreves. Er både oppdretter og servicetilbyder kunde i Naviaq vil oppdretter alltid ha oppdatert dokumentasjon av anlegget. Er man ikke kunde kan man fortsatt få oppdatert dokumentasjon gjort på anleggene via våre API, opplyser hun.